Alla inlägg den 5 februari 2009

Av Maria Lorentzon - 5 februari 2009 18:56

Skulle ni kunna tänka er idén att inte ha en enda spegel hemma?

Jag träffade en tjej i duschen i simhallen. Hon berättade att hon inte hade en enda spegel hemma så när man kom hit och duschade såg man plötsligt allting.

 Tanken har verkligen aldrig slagit mig. Hur beroende är vi egentligen av våra speglar? Ja menar, det är ju inte ofta man lämnar huset utan att ta en titt i spegeln först. Man kammar sig, sminkar sig och ofta borstar man tänderna framför spegeln. Och vem kan gå förbi en spegel utan att ta en titt i den?


Så... hur klarar hon sig? Den här tjejen, hon 'är högst vanlig. Hon ser bra ut, har långt brunt hår, är runt 25-28 år. Klär sig i jeans och tröja och verkar varken vara freak eller hippo. Underligt, hur klarar hon sig?

Av Maria Lorentzon - 5 februari 2009 13:39

Även fast det finns väldigt mycket saker att klaga över under en dag och faktiskt genom hela det liv man lever så måste kag faktiskt säga en sak: Jag är mycket mera nöjd än inte nöjd över min tillvaro. Att vara mammaledig kan vara pest ibland. Man kan faktiskt bli lite galen av att inte få sova, aldrig vara ifred eller heller aldrig riktigt ta det lugnt. Men trots detta överväger det positiva.


Jag styr verkligen över min egen vardag på dagarna. Visst finns det måste. Måste såsom att laga mat, torka dregel och tvätta och städa. Men alla dessa saker bestämmer jag över när jag ska göra. Det finns vissa saker som måste göras enligt klockan. Saker som att äta på samma tidpunkt, byta blöja minst 10 gånger per dag, klä på, klä av, natta, väcka. Men resten, såsom aktiviteten under dagen, det bestämms av mig. Och det kan vara nog så underbart.


Så, vad vill jag säga. Jo att klaga är så myckte lättare än att ge beröm. Att se det negativa är lättare än att se det positiva. Men att le är lite lättare än att gråta.


Idag är för övrigt en bra dag. Om man bortser från mina ögon (som börjar hänga väldigt konstigt och klia som om jag hade 100 myggbett på samma ställe) och det att jag har väldigt ont i halsen så är det en bra dag idag. Jag fick sovmorgonen efter en sjuhelvetes natt. Jag har gjort två nya maträtter och lyckats, Tobbe har fått spela gitarr så mycket han velat och snart ska vi iväg till stan för att äta på restaurang. Idag är en bra dag.

Ovido - Quiz & Flashcards